• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سليم بن قيس هلالی

فضایل امیرالمومنین به روایت سعد بن ابی وقاص

  • کد خبر : 4926
فضایل امیرالمومنین به روایت سعد بن ابی وقاص

سليم بن قيس هلالی می‏گويد : با سعد بن ابى وقّاص ملاقات كردم و به او گفتم : من از على عليه السّلام شنيدم كه می‏فرمود : از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه فرمود : «از فتنه اخينس بپرهيزيد ، از فتنه سعد بپرهيزيد ، كه او به خوارى حق و اهل […]

سليم بن قيس هلالی می‏گويد : با سعد بن ابى وقّاص ملاقات كردم و به او گفتم : من از على عليه السّلام شنيدم كه می‏فرمود : از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه فرمود : «از فتنه اخينس بپرهيزيد ، از فتنه سعد بپرهيزيد ، كه او به خوارى حق و اهل آن دعوت مى‏كند ».
سعد گفت : خدايا من به تو پناه مى‏برم از اينكه على را مبغوض بدارم يا او مرا مبغوض بدارد و از اينكه با على بجنگم يا على با من بجنگد و از اينكه با على دشمنى كنم يا على با من دشمن باشد !!
(سعد گفت : ) على علیه السلام خصالى داشته كه براى احدى از مردم نبوده است :
او صاحب سوره برائت است كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : « از قول من جز كسى كه از من باشد مطلبى را ابلاغ نمى‏كند » و آن حضرت در روز جنگ تبوك (خطاب به علی علیه السلام) فرمود : «تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسى هستى بجز نبوّت ، كه پيامبرى بعد از من نيست ».
و پيامبر صلى اللَّه عليه و آله دستور داد هر درى را كه به مسجد باز است مسدود كنند جز درب خانه‏ على . عمر بسيار كوشيد تا پیامبر به اندازه شكافى به اندازه دو چشمش به او اجازه دهد (كه از منزلش روزنه ای به مسجد باز باشد ) ولى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مانع شد . در همان جا بود كه حمزه و عباس و جعفر گفتند : « درب خانه‏هاى ما را مسدود كردى ولى درب خانه على را رها كردى »؟
پیامبر فرمود : من آنها را مسدود نكردم و درب خانه او را من باز نكردم ، بلكه خداوند آنها را مسدود كرد و درب خانه او را باز كرد .
و هنگامى که پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بين هر دو نفر از اصحابش برادرى ايجاد كرد ، على عليه السّلام عرض كرد :
بين هر دو نفر از اصحابت برادرى قراردادى و مرا رها كردى ؟ پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : « تو برادر من و من برادر تو در دنيا و آخرت هستم » .
در روز خيبر هنگامى كه ابوبكر و عمر از دشمن شكست خوردند پيامبر صلى اللَّه عليه و آله غضب كرد و فرمود : چه شده است اقوامى را كه با مشركين برخورد مى‏كنند و سپس فرار مى‏كنند ؟ فردا پرچم را به مردى خواهم سپرد كه خدا و پيامبرش را دوست دارد و خدا و پيامبرش او را دوست دارند . ترسو و فراركننده نيست و برنمى‏گردد تا خداوند خيبر را بدست او فتح كند .
وقتى صبح شد ، نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله جمع شديم و من روى خود را به آن حضرت نشان دادم .
حضرت فرمود : « برادرم كجاست ؟ على را برايم فراخوانيد » . على عليه السّلام را نزد او آوردند و متوجه شديم كه چشم درد دارد و از شدت آن درد دست او را گرفته‏اند ( و او را در راه رفتن راهنمايى مى‏كنند ) ، و لباسى بر تن دارد كه غبار آرد بر روى آن نشسته چرا كه مشغول آسيا كردن براى خانواده‏اش بوده است .
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله دستور داد تا سرش را بر دامن آن حضرت گذارد و در دو چشمش از آب دهان مباركش ريخت . سپس لشكرى براى او ترتيب داد و برايش دعا كرد . آن حضرت باز نگشت مگر آنكه خداوند برايش فتح كرد و صفيّه دختر حيى بن اخطب را نزد پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آورد . حضرت صفيّه را آزاد كرد و سپس او را به ازدواج خود در آورد و آزادى او را مهريّه‏اش قرار داد .

وقایع پس از رحلت رسول اکرم به روایت سلمان فارسی

اى برادر بنى هلال ، بالاتر از اين روز غدير خم است . پيامبر صلى اللَّه عليه و آله دست او را گرفت و دو بازوى او را بالا برد . در حالى كه من به او نگاه مى‏كردم و فرمود : « آيا من نسبت به شما از خودتان صاحب اختيارتر نيستم » ؟ گفتند : آرى ، فرمود : « هر كس من صاحب اختيار او بوده ام على صاحب اختيار اوست . خدايا هر كس او را دوست دارد دوست بدار و هر كس با او دشمن است دشمن بدار . حاضران به غايبان اطلاع دهند» .

سليم مى‏گويد : سعد رو به من كرد و گفت : من شك كردم و هيچ گاه خود را به كشتن نمى‏دهم !! اگر على بر من در فضيلتى كه در آن حاضر نبودم سبقت گرفته است ، من چنين گمان نمى‏كنم كه خطاكار يا گناه كار باشم . البته او بر حق است !!

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=4926
  • نویسنده : سعد بن ابی وقاص
  • منبع : کتاب سلیم بن قیس هلالی

خاطرات مشابه

24فروردین
يهوديان ما را به خروج شما مژده دادند و از صفات و شمايل شما براى ما گفتند
23فروردین
دوازده نفر از مهاجرین و انصار که با ابوبکر مخالفت کردند
گفتند يا امير المؤمنين حقى كه از آن تو بود و تو شايستۀ آن بودى را رها كردى ؟

دوازده نفر از مهاجرین و انصار که با ابوبکر مخالفت کردند

23فروردین
حکمت دوستی با امیرالمومنین علی (ع) در کلام رسول الله (ص)
فراری از دوستی با علی بن ابیطالب علیه السلام نیست

حکمت دوستی با امیرالمومنین علی (ع) در کلام رسول الله (ص)

ثبت دیدگاه