• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
# طعم شیرین رفاقت

در گلزار های شهدا چه میگذرد ؟

  • کد خبر : 5165
در گلزار های شهدا چه میگذرد ؟

امروز گلزار شهدا در شهر های مختلف کشور ما ، علی الخصوص در شب های جمعه ، یکی از پر تردد ترین مکان های زیارتی شهر است . کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، میناسالان و حتی سالمندان زیادی زیارت شهدا را بعنوان مقصد آخر هفته ی خود برمیگزینند . در این تجمعات ، همرزمان […]

امروز گلزار شهدا در شهر های مختلف کشور ما ، علی الخصوص در شب های جمعه ، یکی از پر تردد ترین مکان های زیارتی شهر است . کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، میناسالان و حتی سالمندان زیادی زیارت شهدا را بعنوان مقصد آخر هفته ی خود برمیگزینند . در این تجمعات ، همرزمان شهدا از خاطراتشان میگویند و جوان تر ها گوش میکنند . اگر با دقت بیشتری اطراف را رصد کنید ، افرادی را میبینید که بعضا با ظاهری متفاوت ، در بین قطعات ، کنار مزار یک شهید نشسته اند و مشغول گفت و گویی به ظاهر یک طرفه با شهید اند .

چه کسی این جمعیت را در گلزار شهدا جمع کرده است ؟

با مشاهده ی این صحنه های عجیب احتمالا از خود میپرسید چه کسی این ها را جمع کرده ؟ براستی آنها از این مزار های ساده و بی آلایش چه میخواهند ؟ یا شاید بپرسید آن نوجوان با رفیق شهیدش چه میگفت و چه میشنید ؟ یا اصلا این جریان از کجا شروع شد ؟

مفاهیم و معارف اصیل اسلامی طی قرن هایی که اصحاب قدرت دین را بازیچه ی قدرت خود قرار داده بودند ، بعضا دچار انحراف شدند یا گاهی به قدری تنزل پیدا کردند که بیشتر به خرافاتی سخیف شبیه شدند تا مفاهیمی عمیق که از دریچه ی وحی به دست بشر رسیده است .

انحراف مفهوم شهادت در طول تاریخ

یکی از مفاهیمی که طی قرن ها به انحراف کشیده شد ، مفهوم شهید و شهادت بود . این مفهوم ، روزگاری به قدری بازیچه ی قدرت شد که پس از ترور شدن ناصرالدین شاه قاجار به او لقب شاه شهید دادند …

از تهمت خیانت به اسلام تا شهادت در راه اسلام

اما ، اینجا ، در ایران شخصیتی ظهور کرد که با انقلابش بار دیگر اسلام ناب محمدی را زنده کرد . مفاهیم بلندی مثل شهادت را بار دیگر احیا کرد و از شهید همان تعریفی را ارائه داد که قرن ها پیش ائمه معصومین علیهم السلام ارائه کرده بودند : شهید نظر میکند به وجه الله .

این جمله ی حضرت امام خمینی ناظر به آیه ی 22 و 23 سوره مبارکه قیامت است که میفرماید : وجوه یومئذ ناضره ، الی ربها ناظره … همان آیه ای که مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المزیان در ذیل آیه میفرمایند : شهید خودش وجه الله است . همانگونه که انسان ها از طریق صورت با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند ، خداوند متعال نیز از طریق وجه شهدا ، فیض و رحمت خود را به جامعه ارزانی میدارد .

آغاز جریان رفاقت و انس با شهدا

امام روح الله موسوی خمینی ، بنیانگذار حرکت و جریان پرشور و جذابی است که امروز به آن مواجهیم : رفاقت با شهدا …

توصیه به مطالعه ی وصیت نامه های شهدا ، بعد از رحلت امام خمینی همچنان مورد تاکید امام خامنه ای مد ظله العالی نیز بود . اما معظم له علاوه بر توصیه به مطالعه وصیت نامه ی شهدا ، مطالبه های دیگری نیز داشتند :

تلاش برای زنده نگهداشتن نام شهدا …

قدم بعدی برای ایجاد انس جوانان با شهدا را شهید حاج قاسم سلیمانی برداشتند . شهید حاج قاسم سلیمانی در جلسه کنگره شهدای کرمان فرمودند :

معرفت شناسی نسبت به شهداء موجب می‌شود شهداء در وجود شما نصب‌العین و جزئی از وجودتان شوند. همانگونه که در زندگی با بعضی از دوستان خود رفیق‌تر هستید، از بین شهداء نیز یکی را انتخاب کنید و با او رفیق و به اصطلاح، ندار شوید.هر کدام از شهيدان، ویژگی‌ها و برجستگی‌هایی داشتند که برگرفته از ویژگی‌های ائمه معصوم سلام الله علیهم است، این ویژگی‌ها را بشناسید و در خود نهادینه کنید.

از تظاهرات مقابل کاخ سفید تا شهادت در دهلاویه

امروز در گلزار های شهدا در سراسر کشور شاهد موج عجیبی از جوانان هستیم که برای آشنایی با شهدا ، انتخاب رفیق و آغاز رفاقت با شهدا عطش دارند . این حرکت لبیک جامعه ی جوان کشور است به مطالبه ی ولی امر مسلمین جهان و انشاءالله تا فراگیر شدن فرهنگ شهدا در سراسر دنیا ادامه خواهد داشت .

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=5165
  • نویسنده : گروه تحقیقاتی خالدین
  • منبع : خالدین

برچسب ها

خاطرات مشابه

ثبت دیدگاه