• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سردار دلها ، خود دلباخته ی حاج احمد بود

روایتی از فاتح خرمشهر سردار شهید حاج احمد کاظمی

  • کد خبر : 5300
روایتی از فاتح خرمشهر سردار شهید حاج احمد کاظمی

میگویند سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانیست اما سردار دلها خود دلباخته ی حاج احمد بود . قبل از شهادت حاج احمد اُنس و رفاقت ویژه ای بینشان حاکم بود ، وقتی خبر شهادت حاج احمد را شنید به قدری بیقراری کرد که انگار برادرش را از دست داده . بعد از شهادت حاج احمد […]

میگویند سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانیست اما سردار دلها خود دلباخته ی حاج احمد بود . قبل از شهادت حاج احمد اُنس و رفاقت ویژه ای بینشان حاکم بود ، وقتی خبر شهادت حاج احمد را شنید به قدری بیقراری کرد که انگار برادرش را از دست داده . بعد از شهادت حاج احمد هم می گفت حاضرم تمام باقیمانده عمرم را در ازای یک دیدار دیگر با احمد بدهم .

حتی تا سال ها بعد ، هروقت صحبت از عملیات آزادسازی خرمشهر میشد ، حاج قاسم گلایه ای داشت . میگفت : چرا فاتح خرمشهر یعنی حاج احمد کاظمی را به جامعه معرفی نکرده اید ؟

حاج احمد کاظمی براستی فاتح خرمشهر بود اما هیچوقت راجع به نقش خودش در فتح خرّمشهر ادعایی نکرد … .

 

حاج احمد کاظمی ، اوایل پیروزی انقلاب به همراه گروه شهید محمد منتظری برای گذراندن دوره های آموزشی به لبنان رفت . در سال ۱۳۵۹ به ایران بازگشت و بلافاصله به کردستان رفت تا با مخالفان نظام جمهوری اسلامی مقابله کند . با آغاز جنگ تحمیلی به همراه گروهی ۵۰ نفره در جبهه‌های آبادان حضور یافت . گروه پنجاه نفره ی شهید کاظمی خیلی زود به تیپ و رفته رفته به لشگر ارتقاء پیدا کرد : لشکر هشت نجف اشرف

 

در جریان عملیات بیت‌المقدس ، شهید کاظمی در حالی که فرماندهی تیپ نجف اشرف را برعهده داشت ، با عبور از رودخانه کارون ، در نیمه‌های شب و بانفوذ به عمق ۲۰ کیلومتری از خط نیرو‌های عراقی ، خود را به جاده اهواز – خرمشهر رساند . با استقرار نیروها در کنار جاده ، نبردی تن به تن و خونین میان نیرو‌های سپاه اسلام و ارتش عراق رخ داد . حاج احمد پس از مجاهدت ها و رشادت های بی نظیرش ، در نهایت با تثبیت تیپ تحت امر خود در جاده اهواز-خرمشهر ، حملات بعدی خود را به سمت خرمشهر آغاز کرد .

خداوندا روزي شهادت مي خواهم كه از همه چيز خبري هست الا شهادت

 

به یقین یکی از غرورانگیزترین عملیات های هشت سال دفاع مقدس، عملیات بیت المقدس بود که در نهایت منجر به آزادسازی خرمشهر، هویزه و پادگان حمیدیه شد و شهرهای اهواز، سوسنگرد و حمیدیه را از برد توپخانه های دشمن خارج کرد.

حاج احمد کاظمی‌ با تیپ نجف، وارد خرمشهر شد و شهر را به تصرف خود در آورد اما تا چند ساعت بعد هم هیچکس باور نمی کرد . وقتی سردار غلامعلی رشید با بیسیم با او تماس گرفت ، حاج احمد کاظمی اعلام کرد که وارد خرمشهر شده و ۶۰۰۰ نفر هم اسیر گرفته است . باور این موضوع برای سردار رشید سخت بود .

بخشی از این مکالمه بیسیم : رشید رشید احمد: آقا ما تو شهریم بهش بگو، به حسین بگو ما تو شهریم، ما تو شهریم و پنج شش هزار نفرم اومدن پناهنده شدن، ما تو شهریم، ما داریم اونارو تخلیه می‌کنیم، ما تو شهریم و تمام نیروهامون تو خود شهرن!!!

حاج احمد کاظمی بعد از جنگ هم تا سال ها فرمانده لشگر هشت نجف اشرف بود و چند سال هم فرمانده نیروی هوایی سپاه شد . تا زمان شهادتش هم فرمانده نیروی زمینی سپاه بود اما سردار احمد کاظمی سال ۱۳۸۴ ، هنوز هم همان برادر احمد روز های دفاع مقدس بود . برخورد هایش نشان میداد حتی ذره ای از غبار ریاست بر پیشانی اش ننشسته است .

یک روز از یکی از نیروهایش پرسید : آقای امینی! جايگاه من توي سپاه چيه؟ ایشان پاسخ داد : شما فرمانده‌ نيروي هوايی سپاه هستين سردار . حاج احمد به صندلي‌اش اشاره كرد و گفت: آقاي اميني ، شما ممكنه هيچ وقت به اين موقعيتي كه من الان دارم ، نرسي ولي من كه رسيدم به شما مي‌گم كه اين جا خبري نيست.

آخرین توصیه و آخرین جمله ای که از زبان عبدالله شنیده شد

آن وقت‌ها محل خدمت من ، لشكر ۸ نجف اشرف بود . با نيروهاي سرباز زياد سر و كار داشتم. اگر توي پادگانت، دو تا سرباز رو نمازخون و قرآن خون كردي ، اين برات مي‌مونه؛ از اين پست‌ها و درجه‌ها چيزي در نمیاد .

سردار رشید اسلام ، شهید حاج احمد کاظمی پس از سالها رشادت و مجاهدت ، هنگام انجام ماموریت ، در اثر سانحه سقوط هواپیمایش در حوالی ارومیه به درجه رفیع شهادت نائل شد .

آری با این ستاره ها میتوان راه را پیدا کرد و با اقتدا به ایشان میشود راه را پیمود . رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) به پشتوانه ی این ستاره ها فرمودند : اسلام ابرقدرتها را به خاک مذلت می‌نشاند ، موانع بزرگ داخل و خارج را یکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد .

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=5300
  • نویسنده : گروه تحقیقاتی خالدین
  • منبع : خالدین

خاطرات مشابه

29شهریور
عملیات بیت المقدس به روایت حاج احمد حسین خانی
20اردیبهشت
امام فرمود شما هجمه کنید آنها عقب میروند …
جمله ی محبوب برای حاج احمد کاظمی

امام فرمود شما هجمه کنید آنها عقب میروند …

10فروردین
حسین پسر غلامحسین این را می‌گوید

ثبت دیدگاه