• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
# طعم شیرین رفاقت

در گلزار های شهدا چه میگذرد ؟

  • کد خبر : 5165
در گلزار های شهدا چه میگذرد ؟

امروز گلزار شهدا در شهر های مختلف کشور ما ، علی الخصوص در شب های جمعه ، یکی از پر تردد ترین مکان های زیارتی شهر است . کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، میناسالان و حتی سالمندان زیادی زیارت شهدا را بعنوان مقصد آخر هفته ی خود برمیگزینند . در این تجمعات ، همرزمان […]

امروز گلزار شهدا در شهر های مختلف کشور ما ، علی الخصوص در شب های جمعه ، یکی از پر تردد ترین مکان های زیارتی شهر است . کودکان ، نوجوانان ، جوانان ، میناسالان و حتی سالمندان زیادی زیارت شهدا را بعنوان مقصد آخر هفته ی خود برمیگزینند . در این تجمعات ، همرزمان شهدا از خاطراتشان میگویند و جوان تر ها گوش میکنند . اگر با دقت بیشتری اطراف را رصد کنید ، افرادی را میبینید که بعضا با ظاهری متفاوت ، در بین قطعات ، کنار مزار یک شهید نشسته اند و مشغول گفت و گویی به ظاهر یک طرفه با شهید اند .

چه کسی این جمعیت را در گلزار شهدا جمع کرده است ؟

با مشاهده ی این صحنه های عجیب احتمالا از خود میپرسید چه کسی این ها را جمع کرده ؟ براستی آنها از این مزار های ساده و بی آلایش چه میخواهند ؟ یا شاید بپرسید آن نوجوان با رفیق شهیدش چه میگفت و چه میشنید ؟ یا اصلا این جریان از کجا شروع شد ؟

مفاهیم و معارف اصیل اسلامی طی قرن هایی که اصحاب قدرت دین را بازیچه ی قدرت خود قرار داده بودند ، بعضا دچار انحراف شدند یا گاهی به قدری تنزل پیدا کردند که بیشتر به خرافاتی سخیف شبیه شدند تا مفاهیمی عمیق که از دریچه ی وحی به دست بشر رسیده است .

انحراف مفهوم شهادت در طول تاریخ

یکی از مفاهیمی که طی قرن ها به انحراف کشیده شد ، مفهوم شهید و شهادت بود . این مفهوم ، روزگاری به قدری بازیچه ی قدرت شد که پس از ترور شدن ناصرالدین شاه قاجار به او لقب شاه شهید دادند …

قرآن جیبی سردار هویزه ، شهید سید حسین علم الهدی

اما ، اینجا ، در ایران شخصیتی ظهور کرد که با انقلابش بار دیگر اسلام ناب محمدی را زنده کرد . مفاهیم بلندی مثل شهادت را بار دیگر احیا کرد و از شهید همان تعریفی را ارائه داد که قرن ها پیش ائمه معصومین علیهم السلام ارائه کرده بودند : شهید نظر میکند به وجه الله .

این جمله ی حضرت امام خمینی ناظر به آیه ی 22 و 23 سوره مبارکه قیامت است که میفرماید : وجوه یومئذ ناضره ، الی ربها ناظره … همان آیه ای که مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المزیان در ذیل آیه میفرمایند : شهید خودش وجه الله است . همانگونه که انسان ها از طریق صورت با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند ، خداوند متعال نیز از طریق وجه شهدا ، فیض و رحمت خود را به جامعه ارزانی میدارد .

آغاز جریان رفاقت و انس با شهدا

امام روح الله موسوی خمینی ، بنیانگذار حرکت و جریان پرشور و جذابی است که امروز به آن مواجهیم : رفاقت با شهدا …

توصیه به مطالعه ی وصیت نامه های شهدا ، بعد از رحلت امام خمینی همچنان مورد تاکید امام خامنه ای مد ظله العالی نیز بود . اما معظم له علاوه بر توصیه به مطالعه وصیت نامه ی شهدا ، مطالبه های دیگری نیز داشتند :

تلاش برای زنده نگهداشتن نام شهدا …

قدم بعدی برای ایجاد انس جوانان با شهدا را شهید حاج قاسم سلیمانی برداشتند . شهید حاج قاسم سلیمانی در جلسه کنگره شهدای کرمان فرمودند :

معرفت شناسی نسبت به شهداء موجب می‌شود شهداء در وجود شما نصب‌العین و جزئی از وجودتان شوند. همانگونه که در زندگی با بعضی از دوستان خود رفیق‌تر هستید، از بین شهداء نیز یکی را انتخاب کنید و با او رفیق و به اصطلاح، ندار شوید.هر کدام از شهيدان، ویژگی‌ها و برجستگی‌هایی داشتند که برگرفته از ویژگی‌های ائمه معصوم سلام الله علیهم است، این ویژگی‌ها را بشناسید و در خود نهادینه کنید.

اگر برای خدا کار میکنید ، گفتن ندارد

امروز در گلزار های شهدا در سراسر کشور شاهد موج عجیبی از جوانان هستیم که برای آشنایی با شهدا ، انتخاب رفیق و آغاز رفاقت با شهدا عطش دارند . این حرکت لبیک جامعه ی جوان کشور است به مطالبه ی ولی امر مسلمین جهان و انشاءالله تا فراگیر شدن فرهنگ شهدا در سراسر دنیا ادامه خواهد داشت .

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=5165
  • نویسنده : گروه تحقیقاتی خالدین
  • منبع : خالدین

برچسب ها

خاطرات مشابه

ثبت دیدگاه