• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
با شهدا همراه شوید

درباره ی گروه خالدین

  • کد خبر : 2674
درباره ی گروه خالدین

گروه تحقیقاتی خالدین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و اشاره ی ایشان بر لزوم معرفی الگو های هویت ساز ملی ، باز آفرینی شخصیت های شهدا و تاکید بر موضوع دفاع مقدس ، تشکیل شده و اقدام به جمع آوری و ثبت و ضبط خاطرات شهدای دفاع مقدس به شیوه ای متفاوت از […]

گروه تحقیقاتی خالدین با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و اشاره ی ایشان بر لزوم معرفی الگو های هویت ساز ملی ، باز آفرینی شخصیت های شهدا و تاکید بر موضوع دفاع مقدس ، تشکیل شده و اقدام به جمع آوری و ثبت و ضبط خاطرات شهدای دفاع مقدس به شیوه ای متفاوت از شیوه های متداول نموده است .

یکی از امتیاز های مطالب جمع آوری شده ، انتخاب سوژه ها از مجموعه شهدای یک گردان است که به قابلیت پاسخگویی به نیاز های فرهنگی مجموعه های انسانی مختلف منجر شده است . در مجموعه ی شهدایی که خاطراتشان توسط گروه خالدین جمع آوری شده است شهدایی وجود دارند که هرکدام ، الگویی هستند برای جوان هایی با تفاوت های شخصیتی و اجتماعی .

خاطرات جمع آوری شده با موضوع های متنوع ، هر کدام حاوی الگوی رفتاری برای تیپ های شخصیتی مختلف است .

بعنوان مثال از مجموعه ی شهدای گردان تخریب ، خاطرات شهیدی جمع آوری شده است به نام شهید حاج قاسم اصغری . شهید حاج قاسم اصغری شهیدیست که در عملیات عاشورای سه ، زمانی که گردان در محاصره ی میدان مین و سیم خاردار قرار میگیرد ، در حالی که دشمن هشیار شده و زمانی برای ادامه ی معبر نیست . در این شرایط شهید اصغری خود را بر روی سیم های خاردار انداخته و همرزمانش را وادار میکند از روی ایشان رد شوند . این شهید بزرگوار سمبل خلاقیت و ایثار برای مسئولین اجرایی است که در ماموریت محوله شان ، گرفتار بن بست شده و نا امیدی شده اند .

از دیگر شهدای گردان تخریب شهید موسی انصاریست . شهیدی که نقص جسمی اش نه تنها مانع سعی و تلاشش نشده ، بلکه بسیار بیشتر از یک فرد سالم کار و فعالیت میکند و سرانجام با معامله ی جان خود ، گرهی از گره های عملیات را باز میکند .

یکی دیگر از شهدای گردان تخریب ، شهید اصغر رحیمی است . شهیدی که بدلیل سن پایین در چادری مستقر شده که به آن کودکستان میگویند . طبیعتا برای شرکت در عملیات هم مشکلاتی دارد و مسئولین ایشان را به عملیات نمیفرستند . اما شهید اصغر رحیمی بجای اعتراض و انتقادهای بیجا ، مسئولیت نانوشته ای برای خود تعریف میکند . او خود را مسئول چای گردان مینامد تا دست کم ، خستگی را از رزمندگان اسلام ، برای دقایقی دور سازد .

از میان شهدای گردان تخریب ، نمیتوان از ذکر نام شهید سیامک معمارزاده غافل شد . شهیدی در خانواده ای متمول و ثروتمند متولد شده ، بزرگ شده و در دانشگاه های شاخص کشور امریکا تحصیل کرده است اما با مشاهده ی مظلومیت ملتی که تحت تهاجم قرار گرفته ، در جبهه های جنگ حضور یافته و با اخراعات وابداعات خود قدم های مهمی در پیروزی جبهه ی حق برمیدارد .

همچنین از میان شهدای گردان تخریب ، باید به شهید مجید رضایی اشاره کرد . شهیدی که در تمام طول زندگی ، بین لات ها و اصطلاحا داش مشتی ها بزرگ شده و روحیات لات منشانه ی خاصی دارد . اما حوادثی برایش رخ میدهد که اشتباهاتش را جبران میکند و جان شیرین خود را با خداوند معامله میکند .

یکی از شهدای شاخص گردان تخریب ، فرمانده ی شهید ، حاج عبدالله نوریان است . شهید نوریان سمبل فرماندهی همه جانبه و در همه ی ابعاد لازمه است . آنقدر با معنویت ، با اخلاق ، با تدبیر ، حسابگر و شجاع است که میتواند الگوی فرماندهان و مدیران مجموعه های اجرایی باشد .

از میان یک صد و پنجاه شهید گردان تخریب ، صد ها تیپ و شخصیت هایی وجود دارد که هر کدام میتواند از معضلات فرهنگی امروزه ی جوانان گرهی بگشایند و الگویی باشند برای جوانانی که روحیات متفاوتی دارند .

 

هرگز گمان نکنید کشته شدگان در راه حق مرده اند . ما مردگانیم و آنها زنده اند و زندگی بخش . اندک معرفتی لازم است تا از حیات ایشان عاریه ای بگیریم تا شاید روزی ما هم ازین مردگی رهایی یابیم . امروز شهدای مدافع حرم آخرین شهدای مسیر سبزی هستند که با شهادت یاسر و سمیه در اسلام شروع شد با شهادت سید الشهداء حضرت اباعبدالله الحسین به اوج خود رسید . گویا هزار سال است که فریادی به گوش میرسد . فریادی که حتی امروز هم علیرغم گسترش امراضی مُسری چون دلمردگی ها و سردرگمی ها ، دلها را زنده و بیقرار میکند برای لبیک به ندای حقیقت طلبی و بیزاری از شیطان صفتی . فریادی که انسان میسازد و انسان را به جایی میرساند که شهید زندگی کند و شهید شود . فریادی که بعد از هزار و چهارصد سال ، ابراهیم همّت و مهدی باکری تربیت میکند . فریادی که حالا یک فرهنگ است ، فرهنگ آزاده زیستن و آزاده مُردن . یا همان فرهنگ شهادت … خواه شهید ، سعد بن ربیع باشد که پیامبر فرمود خدا رحمت کند او را که در زندگانی اش ما را یاری کرد و هنگام شهادتش دیگران را به یاری ما توصیه کرد . خواه شهید ، سید محمد بهشتی باشد که امام خمینی او را شهیدی خواندند که مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام بود . خواه شهید حاج قاسم سلیمانی باشد که ولی امر زمانه اش فرمود ؛ او هــم در زمــان زنــده بودنــش اســتکبار را شکســت داد و هــم بــا شــهادتش .
فرهنگ شهادت امروزه عصاره ی همان کیمیاییست که اسلام عزیز آن را هزار سال قبل به کام عاشقان حقیقت و حقانیت نوشانده است و آنها را چنان با حق درآمیخته که هر چقدر در مرام و مسلکشان جست و جو شود فقط یک مرام ظهور پیدا میکند و آن ، مرام و مسلک حسین بن علی علیه السلام است … همان فرهنگی که اگرچه امروز حسین بن علی اش ظاهر نیست اما مکتبی بنا کرده که فرهنگ حسین بن علی را می آموزد ، شهید تربیت میکند ، حق را میشناسد و باطل را به زانو در می آورد .

خواه ، شهید ، میرزا کوچک خان باشد ، خواه ، شیخ فضل الله نوری
خواه ، شهید ، ابراهیم همت باشد ، خواه ، حسن باقری
خواه ،شهید ، مصطفی صدر زاده باشد ، خواه ، محسن حججی

گروه تحقیقاتی خالدین انشاءالله به بررسی فرهنگ و تاریخ شهادت از صدر اسلام تا امروز میپردازد . با شهدا همراه شوید…

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=2674
  • نویسنده : گروه تحقیقاتی خالدین
  • منبع : خالدین

برچسب ها

خاطرات مشابه

ثبت دیدگاه