• امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
فرماندهی به سبک شهید حاج عبدالله نوریان

ابعاد شخصیتی شهید نوریان به روایت حاج اسدالله سلیمانی

  • کد خبر : 3630
ابعاد شخصیتی شهید نوریان به روایت حاج اسدالله سلیمانی

شهید حاج عبدالله نوریان (فرمانده گردان تخریب) حدود بیست یا بیست و یک سال داشت . از نظر سنی خیلی بزرگ نبودند اما نظر ابعاد تفکر ، بسیار دور اندیش و صاحب فکر داشت . اگر بخواهید از نظر جایگاه حساب کنید ، واحد تخریب ، یک واحد از مجموعه ی تیپ هست . اما […]

شهید حاج عبدالله نوریان (فرمانده گردان تخریب) حدود بیست یا بیست و یک سال داشت . از نظر سنی خیلی بزرگ نبودند اما نظر ابعاد تفکر ، بسیار دور اندیش و صاحب فکر داشت . اگر بخواهید از نظر جایگاه حساب کنید ، واحد تخریب ، یک واحد از مجموعه ی تیپ هست . اما حاج عبدالله آمد در این گردان ، مرکز تحقیقات و مرکز تربیت نیرو و مرکز ارزیابی درست کرد . در حالی که این مراکز باید در تیپ ها تشکیل شود ، نه در یک گردان .

البته این مراکز ، عنوان رسمی نداشتند اما هر کدام از نیروهای گردان در این مراکز سازماندهی شده بودند و بصورت تشکیلاتی کار میکردند . به این صورت که حاج عبدالله یکجا ، یک کانتینر گذاشته و سه ، چهار نفر از دانشجویان اهل این کار را آورده است و این ها دارند فقط بر روی مین تحقیقات علمی انجام می دهند . چاشنی ها را برش می دهند ، برش دادن چاشنی ، کار هر کسی نیست . یک آزمایشگاه مجهز لازم دارد ولی حاج عبدالله با همان امکانات اندکی که داشت ، یک کارگاه تحقیقاتی پژوهشی برای این کار درست کرد . این نشان می دهد که ایشان ، فکرشان خیلی عمیق بوده است .

یکی از کار هایی که حاج عبدالله انجام داده بود ایجاد زاغه ی مهمات بود . زاغه مهمات ، آن هم در یک واحد کوچک مثل گردان تخریب . حاج عبدالله زاغه مهمات درست کرده بود و انواع مین هایی که در کل زمان جنگ و جبهه کشف شده بود ، نمونه اش را آورده بود و در اینجا و به صورت نمایشگاهی در این زاغه مهمات نمایش میداد . چه برای آن هایی که می آمدند برای بازدید از جبهه و چه برای پرسنل و برای ارائه در آموزش ها . علاوه بر این ، برای این مین ها شناسنامه نوشته بود و تاریخچه و اطلاعات فنی هریک را ثبت کرده بود .

خاطراتی که پدر شهید سیامک معمارزاده برای ما تعریف کرد

یک نفر را مأمور کرده بود که برود تحقیق کند که این مین ها ، تاریخ تولدش کجا بوده ، کجا تولید شده و چطور به دست ما رسیده است ! در کدام منطقه استفاده کرده اند ؟ در کدام منطقه ها از این مین استفاده کردند !؟ برای یک مین ، به این صورت تاریخچه درست کرده بود .

حاج عبدالله علاوه بر این ، برای تربیت نیرو یک واحد آموزش به تمام معنا درست کرده بود و در این واحد آموزش که میخواست کارهای تخریب را آموزش بدهد ، برای اینکه مانور جنگ را بتواند کامل پیاده بکند ، ادواتی که از دشمن به غنیمت گرفته بودند را آورده بود .

مثلا ما دوشکا و تیربار و … داشتیم . تمام چیزهایی که رزمنده ها در خط مقدم با آن رو به رو بودند را در آنجا آورده بود و در مانورهایی که برای بچه ها برگزار میشد ، نزدیک ترین شرایط به شب عملیات را پیاده می کرد . این کار ها نشان میداد روزمرگی بر ایشان حاکم نیست و در مغزشان یک تشکیلات ساختارمند حاکم هست . حاج عبدالله در واحد کوچکی مثل تخریب واحدی به نام آموزش داشت و مسئول آموزش معین کرده بود . شهید حاج ناصر اربابیان مسئول آموزش بود که به ایشان جزوه ی ناطق می گفتیم چون خیلی قشنگ و کامل همه ی مسائل آموزش را توضیح می دادند .

حاج عبدالله به آموزشی که نیروها درپادگان ها ، در تهران و در جاهای دیگر دیده بودند اکتفا نمی کرد و خودش با نظارت کامل آموزش می داد و نیروهای پخته ای درست می کرد .

خرید باتری در ازای شفاعت شهید علیرضا زمانی

در بعد معنویت هم حاج عبدالله در سطح بالایی بود . حتی روحانیونی که به گردان ما می آمدند خصوصیت خاصی داشتند .

در مسائل رزمی ، جمع آوری اطلاعات محیطی ، جغرافیایی ، نقشه خوانی و … ، ما تنها مرکزی بودیم که از گردان ما نیرو انتخاب می شد برای آموزش در واحد ها و پادگان های مختلف . بچه های گردان ما به گردان های دیگر یا واحد های دیگر میرفتند و آموزش های نظامی مثل چتربازی ، نقشه خوانی و… میدادند .

خب این ها نمی تواند فکر یک فرمانده ی واحدی باشه که گرفتار روزمرگی است و تنها دغدغه اش این است که ببیند فرمانده لشگر چی گفت و برود آن را اجرا کند . یا اینکه فکر کند برای عملیات باید نیروها را بعد از آموزش کامل به من بدهند و من بروم عملیات را انجام بدهم و برگردم . ایشان فراتر از این حرف ها بود . حاج عبدالله ابعاد فرماندهی فوق سایر فرماندهان داشت و در ریز رفتار فرمانده ها یا نیروهای خودش دقت داشت .

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=3630
  • نویسنده : حاج اسدالله سلیمانی
  • منبع : خالدین

خاطرات مشابه

01اسفند
عملیات والفجر هشت به روایت حاج حسن نسیمی
محور جزایر مجنون در عملیات والفجر هشت

عملیات والفجر هشت به روایت حاج حسن نسیمی

29بهمن
رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند
روایتی از اعتقادات فرماندهان شهید گردان تخریب

رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند

29بهمن
ماجرای قرآن جیبی شهید حاج عبدالله نوریان
هدایا و نامه هایی که از پشت جبهه می آمد

ماجرای قرآن جیبی شهید حاج عبدالله نوریان

ثبت دیدگاه