• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
آیت الله خامنه ای : درس تلخی به بعثی ها خواهیم داد

چرا صدام به اعراب گفته بود جنگ با ايران زنگ تفريح است؟

  • کد خبر : 1233
چرا صدام به اعراب گفته بود جنگ با ايران زنگ تفريح است؟

استكبار جهاني در تكاپوي براندازي جمهوري اسلامي با پيروزي انقلاب استكبار جهاني از همان روزهاي نخستين پيروزي ملت در تكاپوي براندازي و جنگ با انقلاب اسلامي ‌افتاد. در اولين روز پيروزي انقلاب ضدانقلاب در سياهكل دست به تحركاتي جهت ناامني كشور مي‌زند و حزب دموكرات در پاوه شروع به خرابكاري مي‌كند. در تهران هم گروه‌هاي […]

استكبار جهاني در تكاپوي براندازي جمهوري اسلامي

با پيروزي انقلاب استكبار جهاني از همان روزهاي نخستين پيروزي ملت در تكاپوي براندازي و جنگ با انقلاب اسلامي ‌افتاد. در اولين روز پيروزي انقلاب ضدانقلاب در سياهكل دست به تحركاتي جهت ناامني كشور مي‌زند و حزب دموكرات در پاوه شروع به خرابكاري مي‌كند. در تهران هم گروه‌هاي منافق دست به ترور شخصيت‌هاي انقلابي مي‌زنند. گروه فرقان چند ماه پس از انقلاب يكي از شخصيت‌هاي تأثيرگذار نظام جمهوري اسلامي به نام شهيد قرني را به شهادت مي‌رساند و در ماه‌هاي بعد چهره‌هاي تأثيرگذار ديگري توسط منافقين شهيد مي‌شوند.

در همين ايام صدام با تمام امكانات مالي و نظامي كه شوروي و قدرت‌هاي غرب در اختيارش قرار داده بودند فكر حمله به ايران را در سر مي‌پروراند. برژينسكي مشاور وقت وزارت خارجه امريكا در مرز اردن به صورت محرمانه با صدام مذاكره مي‌كند و چراغ سبز حمله به ايران را به او نشان مي‌دهد.

حمله هوايي غافلگيركننده با 192 هواپيما

صدام در 12 مرداد 59 در كنفرانس طائف وقتي كه سران كشورهاي عرب ‌دور هم جمع ‌شده‌اند در سخنراني‌اش مي‌گويد كه جنگ با ايران براي ارتش عراق يك تفريح است. يعني تا اين حد قدرت نظامي ايران را ضعيف تصور مي‌كرد. از همان زمان درگيري‌هاي مرزي با كشورمان را افزايش مي‌دهد. در 13 فروردين 58 به مهران حمله مي‌كند. پنج روز بعد به تأسيسات نفتي اطراف مهران حمله‌ور مي‌شود. بيست و چهارم خرداد پايگاه مرزي حلاله و انجيره را مورد هدف قرار مي‌دهد. كنسولگري ايران در بصره را اشغال مي‌كند و به امين‌آباد ايلام حمله مي‌كند. ايران هم در خلال همين حملات يك فروند هلي‌كوپترشان را منهدم مي‌كند و يك بمب‌افكن سوخو را ساقط مي‌كند. عراق تا 31/6/59 حدود 464 بار به ما تجاوز زميني و هوايي انجام مي‌دهد كه از اين رقم 295 بار حمله زميني 148 بار هوايي 21 بار حمله دريايي است.

من حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم

قبل از شروع جنگ صدام در تاريخ 26 شهريور علاوه بر پاره كردن قطعنامه 1975 دستور حمله به ميمك و مناطق اطرافش را صادر مي‌كند و اين مناطق را تصرف مي‌كند. آنها معتقد بودند قبل از اينكه اين مناطق براي ايران باشد از قبل براي عراق بوده. نهايتاً صبح زود سي و يكم حمله زميني‌اش را شروع مي‌كند و قبل از آنكه از طريق زميني به ايران برسد كليد عمليات هوايي‌اش را هم مي‌زند. مركز فرماندهي ارتش عراق در ساعت 13:30 دستور پرواز 192 فروند هواپيما براي حمله به فرودگاه‌ها و تأسيسات زيربنايي ايران را صادر مي‌كند. حالا چرا عراق اين عمليات را با اين تعداد هواپيما انجام مي‌دهد؟

عراقي‌ها در جنگ شش روزه اعراب و اسرائيل ديده بودند اسرائيل در يك روز همه فرودگاه‌ها و تأسيسات ساختاري و زيربنايي مصر را تخريب مي‌كند و آنها هم با همين شيوه قصد غافلگير كردن ايران را داشتند و مي‌خواستند تأسيسات زيربنايي ايران را از بين ببرند تا ايران نتواند به اين زودي كمر راست كند. با اين هدف فرمان پرواز 192 فروند هواپيما صادر مي‌شود. 20 دقيقه پس از شروع عمليات صدام يك چفيه قرمز رنگ به سرش و يك نوار فشنگ به كمرش مي‌بندد و وارد اتاق عمليات مي‌شود. در اتاق عدنان خيرالله وزير دفاع عراق در گزارشي اعلام مي‌كند جوانان قهرمان ما 20 دقيقه قبل پرواز كرد‌ه‌اند و صدام هم با خرسندي ادامه مي‌دهد تا نيم ساعت ديگر كمر ايران خواهد شكست.

در اين زمان آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان نماينده امام در ارتش بود و در يك پيام راديويي مي‌فرمايد: «دولت دست‌نشانده و مزدور عراق تجاوز هوايي را به حريم جمهوري اسلامي ايران آغاز كرده و به چند پايگاه هوايي حمله كرده. اما ارتش جمهوري اسلامي ايران تجاوز بعثي‌هاي دست‌نشانده را تحمل نمي‌كند و درس تلخي را به صدام خواهد داد.»

آن روز فهمیدیم که خاک هم پذیرای جنازه افسر بعثی نیست

دو ساعت بعد از اين پيام راديويي نيروي هوايي ارتش به فرماندهي شهيد فكوري از دو پايگاه تبريز و همدان حركت بزرگ و خوبي انجام مي‌دهد و به استان‌هاي جنوب و مياني عراق حمله و پايگاه‌هاي الرشيد و شعيبيه را بمباران مي‌كند. صبح روز بعد ارتش ايران با 140 فروند هواپيما 335 سورتي پرواز انجام مي‌دهد و تمام پايگاه‌هاي ارتش عراق در موصل، الرشيد، بغداد، سليمانيه، شعيبيه، ناصريه، ام‌القصر و البكر را مورد هدف قرار مي‌دهد. در نتيجه اين حملات سراسري بخشي از امكانات هوايي ارتش عراق از بين مي‌رود و تا دو ماه هيچ هواپيمايي از بعضي پايگاه‌ها بلند نمي‌شود. ايران در حملاتش‌ 11 هواپيماي دشمن را ساقط مي‌كند و عراق كه با 192 فروند هواپيما حمله كرده بود فقط دو هواپيماي ايران را مي‌زند كه يكي از آنها يك هواپيماي مسافربري در فرودگاه مهرآباد بود.

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=1233
  • منبع : افکار نیوز

خاطرات مشابه

10فروردین
شما بگوئید بروند بجنگند ، تجهیزات را خدا میرساند
برخورد امام امام خمینی با گزارش کمبود تجهیزات

شما بگوئید بروند بجنگند ، تجهیزات را خدا میرساند

04آبان
شهداء مصداق ( صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین ) هستند
ما باید بتوانیم این روحیه را در همه گسترش بدهیم که بِایستند

شهداء مصداق ( صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین ) هستند

ثبت دیدگاه