• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پس از احیای مجدد تیپ سیدالشهداء علیه السلام

عملیات عاشورای سه به روایت حاج حسن نسیمی

  • کد خبر : 4794
عملیات عاشورای سه به روایت حاج حسن نسیمی

قبل از انجام عملیات عاشورای سه که در منطقه ی فکه انجام شد ، ما بدلیل کنجکاوی آن روزمان ، یک سری موضوعات را پیگیری کردیم و در بعضی موضوعات سهیم و دخیل شدیم که نهایتا منجر شد به انتخاب فرمانده جدید تیپ حضرت سیدالشهداء علیه السلام . یعنی بعد از این جریانات آقای خزائی […]

قبل از انجام عملیات عاشورای سه که در منطقه ی فکه انجام شد ، ما بدلیل کنجکاوی آن روزمان ، یک سری موضوعات را پیگیری کردیم و در بعضی موضوعات سهیم و دخیل شدیم که نهایتا منجر شد به انتخاب فرمانده جدید تیپ حضرت سیدالشهداء علیه السلام .
یعنی بعد از این جریانات آقای خزائی از مجموعه ی سیدالشهدا تشریف بردند و آقای حاج علی فضلی به فرماندهی تیپ سیدالشهداء علیه السلام منسوب شدند . در این مقطع آقای کوثری و آقای فضلی هم زمان دو یگان را عهده دار می شوند . آقای کوثری به مجموعه ی لشگر بیست و هفت می آید و آقای حاج علی فضلی هم به مجموعه ی تیپ سیدالشهداء علیه السلام می آید . مجموعه ی سیدالشهداء علیه السلام در این مقطع هنوز تیپ هست . مدتی قبل از آن که آقای حاج علی فضلی بعنوان فرمانده تیپ معرفی شوند ، ماجراهایی رخ داده بود و اختلافاتی پیدا شده بود که یک تعداد از افراد ، از تیپ سیدالشهدا رفتند .
آقای حاج علی فضلی که آمد ، با یک سری صحبت ها در منطقه و جاهای مختلف ، سعی کرد آن ها را مجدداً جذب بکند و بکار گیری کند . برخی فرمانده واحدها و فرمانده گردان ها را ایشان سعی می کند که جذب کند و موفق هم میشود .
پس از احیای مجدد تیپ سیدالشهداء علیه السلام مأموریت عملیات در منطقه ی فکه به ایشان ابلاغ می شود . فکر می کنم قریب به دو ماه قبل از عملیات ، این ماموریت محول شد به تیپ سیدالشهدا . بعد از ابلاغ ماموریت ، ابتدا واحد اطلاعات در این حوزه ی جغرافیایی آمد و مستقر شد .
منطقه فکه در آن زمان ، در حوزه ی استحفاظی لشگر شانزده زرهی قزوین بود و یکی از تیپ های لشگر شانزده زرهی در آن منطقه مستقر بود .
زمانی که بچه های واحد اطلاعات و بچه های گردان تخریب که به واحد اطلاعات مأمور شده بودند ، میخواستند وارد منطقه فکه شوند ، با همان شمایل و لباس های بچه های ارتش وارد شدند تا مشکل حفاظتی پیدا نشود و مسائل حفاظتی و پوشش ها رعایت بشود و بتوانند آن جا کارهای شناسایی را انجام بدهند .
دو ماه قبل از عملیات عاشورای سه ، در منطقه فکه کارهای شناسایی شروع می شود و برای عملیات هم سه گردان رزمی لشگر سیدالشهدا وارد منطقه میشوند . فکر میکنم گردان حضرت علی اصغر ، گردان حضرت قاسم و گردان قمر بنی هاشم اعزام شدند برای انجام عملیات . در منطقه عملیاتی سه راه کار یا معبر داشتیم . معبر اصطلاحا به معنای محل عبور و وصول از نقطه ی رهایی تا لبه ی جلویی منطقه ی نبرد است . نقطه رهایی محلی است که نیروها از منطقه امن خارج میشوند و اصطلاحا و تا لجمن (لبه جلویی منطقه نبرد) بدون ایجاد حساسیت و صدا و علامت حرکت میکنند .

روزی که پاسدار وظیفه شدم و به گردان تخریب برگشتم

بچه های اطلاعات و تخریب که ماموریتشان شناسایی منطقه بود ، در نقطه رهایی که از خودرو پیاده می شدند ، باید از این سه مسیر می آمدند و شناسایی را انجام می دادند . بچه های اطلاعات ماموریت شناسایی و عبور از موانع را داشتند و یک کاری را هم در حین عملیات قرار بود انجام بدهند که عبارت است از احداث پل که البته به خاطر نمی آورم که محقق شد یا نشد .

قبل از عملیات و در همان شب های شناسایی ، در یکی از این راه کارها دو نفر از بچه های واحد اطلاعات یعنی شهید یوسف شاه بختی، و شهید رضا خاندل روی مین والمر رفته بودند و به شهادت رسیدند . به همین دلیل راه کار عوض می شود و یک تغییراتی در راه کار انجام می شود و از مسیرهای دیگر عبور می کنند .
عملیات عاشورای سه عملیاتی بود که قرار نبود ما برویم و جایی را اشغال و تصرف کنیم بلکه قرار بود حاج علی فضلی که به تیپ سیدالشهداء علیه السلام آمده ، به نوعی مورد آزمایش قرار بگیرد و یک عملیات کوچکی در مقیاس مثلا همین تیپ واختصاصاً فقط برای همین تیپ (نه یگان های دیگر ) انجام بشود .

بعد از آن که بچه ها رفتند آن جا برای شناسایی ، شناسایی خوبی انجام شد و بعدا عملیات هم انجام شد . فکر می کنم در بهار سال شصت و چهار ، عملیات می شود و همان شب بعد از عملیات تا صبح برمی گردند و فکر می کنم بیست نفر هم اسیر می گیرند .

بمباران منطقه عملیاتی کربلای یک به روایت حاج علی اکبر جعفری

از جمله وقایعی که آن جا اتفاق افتاد و خیلی شاخص بود اتفاقی بود که برای شهید والامقام حاج قاسم اصغری در گردان حضرت علی اصغر رخ داد و تا مدت ها عملکرد این انسان شایسته زبانزد عام و خاص بود .

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=4794
  • نویسنده : حاج حسن نسیمی
  • منبع : خالدین

خاطرات مشابه

01اسفند
عملیات والفجر هشت به روایت حاج حسن نسیمی
محور جزایر مجنون در عملیات والفجر هشت

عملیات والفجر هشت به روایت حاج حسن نسیمی

29بهمن
رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند
روایتی از اعتقادات فرماندهان شهید گردان تخریب

رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند

29بهمن
ماجرای قرآن جیبی شهید حاج عبدالله نوریان
هدایا و نامه هایی که از پشت جبهه می آمد

ماجرای قرآن جیبی شهید حاج عبدالله نوریان

ثبت دیدگاه

  1. این خاطره اشتباهات زیادی دارد. با کمال احتارم به جانبار عزیز حاج حسن آقای نسیمی. لطفا اشکلات را برطرف کنید که اشتباهات تکرار نشود.