• امروز : شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۳
روایتی از زندگی مجاهدانه شهید چمران

از تظاهرات مقابل کاخ سفید تا شهادت در دهلاویه

  • کد خبر : 5563
از تظاهرات مقابل کاخ سفید تا شهادت در دهلاویه

امام خامنه ای : حقیقت این است که دکتر چمران یک نمونه و یک اسوه است؛ این خط را ما باید بشناسیم. مشخّصات دکتر چمران به عنوان رونده‌ى یک راه براى ما مطرح است؛ از این نظر است که من درباره‌ى او حرف میزنم دهم مهرماه 1311 شمسی ، شروع زندگی پرپیچ و خم مصطفی […]

امام خامنه ای : حقیقت این است که دکتر چمران یک نمونه و یک اسوه است؛ این خط را ما باید بشناسیم. مشخّصات دکتر چمران به عنوان رونده‌ى یک راه براى ما مطرح است؛ از این نظر است که من درباره‌ى او حرف میزنم

دهم مهرماه 1311 شمسی ، شروع زندگی پرپیچ و خم مصطفی بود . مصطفی در مدارس تهران درس خواند و در کوچه پس کوچه های بازار قد کشید . با کسب رتبه عالی در دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از فارغ التحصیل شدن در مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل به یکی از برترین دانشگاه های دنیا در آمریکا رفت .

امام خامنه ای : این مردِ مؤمنِ صادقِ مجاهدِ فى‌‌سبیل‌‌الله‌ از روزگارى که تصمیم دوران سرنوشت‌ساز زندگى خود را گرفته بود، در راه یک چنین آزمایش و امتحانى قدم گذاشت. عمر پُربرکت او، یک عمرى و دورانى بود که معمولاً براى انسانهاى مقاوم و مبارز، هر بخشى از این عمر قابل سرمشق گرفتن و قابل پیروى است.

سال 1340 فعالیتهای انقلابی و ضد استکباری اش را در قلب آمریکا شروع کرد . مثلا دانشجویان را بسیج کرد تا در مقابل کاخ سفید آمریکا و سفارت ایران در آمریکا ، در اعتراض به وضعیت سیاسی اجتماعی ایران تظاهرات کنند .

امام خامنه ای : امّا با اینکه مرد علم و تخصّص و تجربه بود، در یک برهه‌اى از زمان احساس کرد که دنیاى اسلام به وجود او به عنوان سرباز، محتا‌ج‌تر است تا به وجود او به عنوان یک متخصّص و دانشمند؛ لذا بلند شد به لبنان آمد و یک جنبش مسلّحانه‌ى اسلامى را در لبنان با همکارى امام موسى‌ صدر سازمان داد و خود او به تعلیم و تربیت چریکهاى مسلمان جنوب لبنان سرگرم شد .

آخرین توصیه و آخرین جمله ای که از زبان عبدالله شنیده شد

شهید چمران با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فتنه ی جدایی طلبی گروه هایی از مردم کردستان به کشور بازگشت و به همراه شهید فلاحی به کردستان رفت تا جوّ حاکم بر کردستان را کنترل کند . ضد انقلاب پاوه را محاصره کرده بودند. با این حال پاسداران بومی پاوه و 60 پاسدار تهرانی و دکتر چمران و همراهانش در حال مقاومت بودند . مهاجمان پس از گرفتن بیمارستان، مدافعان مجروحش را تیرباران کردند و بدن‌هایشان را قطعه‌قطعه کردند.

نزدیک بود آخرین مقاومت‌های مدافعان شهر درهم شکسته شود که پیام امام از رادیو خوانده شد و همین پیام با بسیج عمومی مردم ، باعث آزادی پاوه شد. علیرغم آنکه بعضی میگفتند : چمران پاوه را از سقوط نجات داد ، اما شهید چمران نظر دیگری داشت .

 

امام خامنه ای : در جلسه‌اى که تشکیل شد ، محکم ایستاد که نه، این نفوذ کلام امام بود، این تأثیر فرمان امام بود که این کار را کرد. این نمونه کار، نشان میداد که دکتر چمران بالاتر از گرایشهاى گروهى و وابستگى‌هاى سیاسى، یک فرد انقلابىِ مؤمنى است که جهت اصلى انقلاب را در ایران بِدرستى درک کرده.

شهید دکتر مصطفی چمران براستی سرباز اسلام و انقلاب بود . یک روز برای کسب علم به دورترین نقاط دنیا مهاجرت کرد . یک روز برای تقویت جبهه اسلام و مقاومت در برابر استکبار راهی مصر و لبنان شد . در امریکا گروه شیعه ی سرخ را به راه انداخت و در لبنان حرکت جنبش های اسلامی را تسریع کرد و با پیروزی انقلاب به یاری امام شتافت .

امام خامنه ای : ما اگر از دکتر چمران تجلیل میکنیم، در حقیقت از خطّ اسلام و جهاد و مبارزه‌ى براى حاکمیّت قوانین اسلامى با استفاده از شیوه‌هاى اسلامى داریم تجلیل میکنیم؛ و این همان چیزى است که امروز ملّت ما باید متوجّه به آن باشد و امتحان عمومى ملّت ما این است.

این همان رازیست که موحدین را به جهاد واداشته است

شهید چمران در 31 خردادماه 1360 در جبهه دهلاویه بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید . امروز مزار شهید دکتر مصطفی چمران محل زیارت جوانان عاشق و دلدادگان شهداست . آری با این ستاره ها  میشود راه را پیدا کرد و با اقتدا به ایشان میشود راه را پیمود .

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=5563
  • نویسنده : گروه تحقیقاتی خالدین
  • منبع : خالدین

خاطرات مشابه

ثبت دیدگاه

با گروه تحقیقاتی خالدین همراه شوید

سلام!
من پژوهشگر فرهنگ ایثار و شهادت و تاریخ معاصر هستم...

هر روز از شهدای دفاع مقدس ، شهدای دفاع از حرم و شهدای امنیت و اقتدار، ببینید وبخوانید و بشنوید ...

کانال خالدین، یک آغاز برای شروع رفاقت با شهداست...

هر روز از شهدا ببینید و بخوانید و لذت ببرید

برنامه غذایی

رایگان

برای شما!

متشکرم!