• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
توصیه شهید حاج قاسم سلیمانی

از بین شهدا یکی را انتخاب کنید و با او رفیق و به اصطلاح ندار شوید

  • کد خبر : 1709
از بین شهدا یکی را انتخاب کنید و با او رفیق و به اصطلاح ندار شوید

توصیه ی من به شما جوانان این است که ضمن اینکه شهید شناسی و معرفت شناسی را انجام میدهید ، کاری کنید که شهداء نصب العین و جزئی از وجودتان شوند . همانگونه که در نزدیکی با بعضی از دوستان خود رفیق و ندار هستید ، از بین شهدا نیز یکی را انتخاب کنید و […]

توصیه ی من به شما جوانان این است که ضمن اینکه شهید شناسی و معرفت شناسی را انجام میدهید ، کاری کنید که شهداء نصب العین و جزئی از وجودتان شوند . همانگونه که در نزدیکی با بعضی از دوستان خود رفیق و ندار هستید ، از بین شهدا نیز یکی را انتخاب کنید و با او رفیق و به اصطلاح ندار شوید . معرفت شناسی نسبت به شهدا موجب می شود شهدا در وجود شما نصب العین و جزیی از وجودتان شوند. مجاورت با شهدا و درک فضائل آن ها یکی از بهترین و موثرترین شیوه های تاثیرپذیری از آن بزرگواران است. مجاورت با شهدا و درک فضائل آن ها یکی از بهترین و موثرترین شیوه های تاثیرپذیری از آن بزرگواران است. معمولا مراکز زیارتی زیادی داریم که بیشتر جنبه ی اعتقادی دارد و مردم از باب ادب و احترام نسبت به اهل بیت(ع) به زیارت آن مراکز می روند و این زیارت اثرات خوبی روی مردم می گذارد و بسیاری از بزرگان ما، جزء عاداتشان بوده که به زیارت قبور امامزادگان بروند و این امر در زندگی و رفتار انسان ها تاثیرگذار است. مانوس بودن با چنین مکان های مقدسی اثرات تربیتی و اخلاقی دارد و در افراد ایجاد انگیزه می کند. جبهه و دوران دفاع مقدس هم دو تاثیر عمده از بعد مجاورتی و القایی بر افراد داشت، همان گونه که هر کس دائم در مسجد باشد از محیط مسجد یک نوع تاثیر می گیرد و هر کس دائم در سینما باشد، از محیط سینما تاثیر می پذیرد. جبهه یک فضای مجازی نبود، بلکه یک فضای حقیقی واقعی قابل لمس و مشهود بود که برای کسانی که در آن فضا قرار می گرفتند، تاثیراتی داشت. کسانی که خود را به حلقه ی مغناطیسی جبهه وصل کرده بودند، خودشان مغناطیس شده بودند و بر اطراف خود تاثیر می گذاشتند.

من معتقد هستم هر ایرانی باید در خانه خود یک عکس شهید داشته باشد

القاء نیز بر قلب انسان بدون مجاورت تاثیر می گذارد که محضر شهدا علاوه بر تاثیرگذاری مجاورتی، جنبه ی القایی نیز دارد که از برجستگی های شهداست. شهدا هر کدام، ویژگی ها و برجستگی هایی داشتند که بر گرفته از ویژگی های ائمه ی معصوم سلام الله علیهم می باشد، این ویژگی ها را بشناسید و در خود نهادینه کنید. بعضی ها به دنبال آموختن ذکر و یا دعایی هستند که آن ها را بالا ببرد، این خوب است ولی در جبهه این گونه نبود و شهدا فقط با حبّ خدا به این مقام و مرتبت رسیدند. خدا در نهاد ما حبّ به غذا، مال، دنیا، شهوت، علم، مقام و دیگر چیزها قرار داده که انسان ناخودآگاه به دنبال این ها می رود، اما شهدا حبّ الهی را بر همه ی این ها ترجیح دادند. البته من این نکته و سفارش را از آیة الله بها الدینی هم شنیده بودم که فرمودند؛ حرامِ خدا را حرام، و حلالِ خدا را حلال بشمارید و در این مسیر دچار افراط و تفریط نشوید. شهدا چنین سیر و سلوکی داشتند و در عین حال که بازی و شوخی داشتند، تعبد دینی و عبودیت خود را هم حفظ می کردند.

 

لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=1709
  • نویسنده : شهید حاج قاسم سلیمانی
  • منبع : ایسنا

خاطرات مشابه

19اسفند
روایتی از فاتح خرمشهر سردار شهید حاج احمد کاظمی
سردار دلها ، خود دلباخته ی حاج احمد بود

روایتی از فاتح خرمشهر سردار شهید حاج احمد کاظمی

10فروردین
حسین پسر غلامحسین این را می‌گوید

ثبت دیدگاه