• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
افشای سرمایه‌گذاری اسرائیل و امریکا در ایران

آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی

  • کد خبر : 903
آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی
با تبعید امام به ترکیه، ایشان در نجف و کربلا از نقش امام در رشد سیاسی جامعه و حمایت از اسلام و مسلمین سخنرانی می‌کرد. پس از بازگشت به قم، به دعوت عده‌ای از مؤمنین جنوب شرقی تهران، به مسجد موسی بن جعفر(ع) آمد و پایگاهی قوی علیه رژیم شاه ساخت.

آیت‌الله‌ سید محمدرضا سعیدی، فرزند حاج سید احمد در سال 1308 شمسی در محله نوغان مشهد در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. دروس اولیه را در زادگاه خویش و ادبیات عرب را در محضر مرحوم ادیب نیشابوری و منطق و اصول را در نزد اساتیدی چون شیخ کاظم دامغانی، حاج شیخ هاشم قزوینی و حاج شیخ مجتبی قزوینی آموخت. در سال 1323 برای ادامه تحصیل راهی قم شد و محضر مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی را درک کرد و به درجه اجتهاد رسید.

شهید آیت الله سعیدی در کنار تحصیل و تدریس، از منبر و ارشاد و هدایت مردم غافل نبود و در داخل و خارج از کشور، به دستور آیت‌الله بروجردی به منبر می‌رفت. با آغاز نهضت روحانیت، آیت‌الله سعیدی در صف مقدم بود و در طی مبارزات سه ساله (1340ـ1343) چندین بار دستگیر و ممنوع المنبر شد. 

در موضوع کاپیتولاسیون علیه مستشاران امریکایی فعالیت کرد و با درک مقاصد و اهداف امام، به ترویج اندیشه سیاسی او پرداخت. در سفری به کویت علیه رژیم پهلوی و سلطه امریکا و صهیونیسم در ایران به افشاگری پرداخت و بخصوص در نجف، علمای اسلام را نسبت به موضوع توجیه کرد. 

با تبعید امام به ترکیه، ایشان در نجف و کربلا از نقش امام در رشد سیاسی جامعه و حمایت از اسلام و مسلمین سخنرانی می‌کرد. پس از بازگشت به قم، به دعوت عده‌ای از مؤمنین جنوب شرقی تهران، به مسجد موسی بن جعفر(ع) آمد و پایگاهی قوی علیه رژیم شاه ساخت. جذب جوانان و طرح مسائل اصولی، گرفتن رهنمودها، کمک به فلسطینی‌ها، آن هم در جو خفقان مبارزه علیه سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاری اسرائیل و امریکا در ایران، باعث دستگیری و شکنجه فراوان او در سال 1349 گردید. سرانجام این عالم مجاهد در تاریخ 20 خرداد 1349 در زیر شدیدترین شکنجه‌ها به شهادت رسید

من سه جور سوال از امام می‌پرسم
لینک کوتاه : https://khaledin.com/?p=903

برچسب ها

خاطرات مشابه

ثبت دیدگاه